Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Už už to vypadalo na stahující se mračna nad tvořivostí těchto sympatických Irů, ale zdá se, že pohroma je prozatím odvrácena. Jestliže "Age Of The Fifth Sun", coby předchozí album GOD IS AN ASTRONAUT z roku 2010, dost silně zapáchalo nudnou šedí a práchnivějící rutinou, letošní počin zařazuje prudkou zpátečku. O bájném Fénixově povstání z popela sice hovořit nemůžeme, ale i přesto je šestá řadová deska této skupiny záležitostí svěží a přitažlivou.
Přitom ani nebylo nutné si vypomáhat nějakými dříve nepředstavitelnými experimenty. Na to už je toto uskupení až příliš usazené ve svém vlastním pískovišti. V době, kdy se instrumentální post-rock už jen těžko může považovat za něco sexy a o posluchačské přízni ani nemluvě, lze akt vzniku takto konzervativně znějící nahrávky považovat buď za zoufalství anebo víru v tradici.
Do prvního mají Irové ještě hodně daleko, takže logicky zůstává druhá možnost. Boj s omšelostí, kterou si tento žánr během pár let, takříkajíc ve zrychleném jednání, prošel,dává tušit mnohá úskalí, ze kterých GOD IS AN ASTRONAUT zdaleka ne vždy vyváznou se zdravou kůží. Na jejich silně rytmickou a nekomplikovanou hudbu jsme si už dávno zvykli a těžko tudíž předpokládat, že nedojde k vlastnímu vykrádání. Na druhou stranu je potěšitělný návrat lehkosti a šarmu, zdobících starší nahrávky.
V porovnání se zajímavější minulostí bych však "Origins" jen těžko prohlásil za strhující dílo. To platí i pro ty "nejnakopnutější" momenty. Skladby jako "Signal Rays", "Transmission" anebo "Exit Dream" jsou esencí toho nejzábavnějšího z irského portfolia. Přimočarost v souznění s hitovým potenciálem v podání této skupiny se zjevně jen tak neoposlouchá, ale i tak můžeme letos pozorovat příklon k poklidnějšímu pojetí. Svůj díl na tomto poli odvedly i zastřené, přes efekt prohnané vokální linky, jež jakoby tlumily jakékoliv náznaky snahy rozdováděných rytmů vymanit se z pod kontroly.
Ve výsledku to naštěstí neznamená, že by hudba obsažená na tomto albu postrádala energii a drive, tolik vlastní pro GOD IS AS ASTRONAUT. Spíše můžeme říct, že jejich stále typicky znějící propletenec kytarové muziky a decentních a víceméně podkreslujících kláves a samplů zvolňuje a přenáší tak dění z centra tanečního parketu směrem k baru, kde vám během nevázané konverzace s poblíž sedící slečnou hraje na pozadí něco příjemného a nevtíravého.
Příjemný je adjektivum, jež zvykne být nejen v recenzích nadužíváno. Avšak v tomto případě jen těžko hledat cokoliv výstižnějšího. "Origins" jako druhá šance pro kapelu, která se zdála být na pokraji tvůrčího vyčerpání rozhodně obstojí. Je to deska srdnatě hájící dávno vytyčené žánrové hranice, a to způsobem, který rozhodně neuráží, který baví a hlavně, který je maximálně PŘÍJEMNÝ.
Embers (2024) Somnia (2022) Ghost Tapes #10 (2021) Epitaph (2018) Helios | Erebus (2015) Origins (2013) Age Of The Fifth Sun (2010) God Is An Astronaut (2008) Far From Refuge (2007) A Moment Of Stillness (EP) (2006) All Is Violent, All Is Bright (2005) The End Of The Beginning (2002)
Rakouská brutální parta si za tematickou oblast své tvorby vybrala sériové vrahy. Je tedy asi logické, že těžiště i jejich třetího alba je deathgrindový nářez. A je to slušná porce třeba pro příznivce belgických ABORTED.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.